#BeginnerGuide: Obiectivele foto – All around și prime (fixe)

Seria #BeginnerGuide powered by Canon continuă cu un articol (în completarea căruia vor mai veni și altele pe aceeași temă) despre obiectivele foto. Vom trece întâi printr-o prezentare generală a obiectivelor, apoi vom discuta aplicat despre primele două categorii de obiectivele: cele all-around și cele prime, adică fixe.

#BeginnerGuide este o serie de articole dedicate pasionaților de fotografie aflați la început de drum, care răspunde la întrebările cele mai frecvente, venind cu exemple concrete și explicații simple, pe înțelesul tuturor. Citește aici toate articolele din această serie.

Așadar, să începem.

Obiectivle foto – Infomații de bază

Obiectivul este responsabil de modul în care o anumită imagine este tarnspusă pe senzor. Distanța focală și deschiderea diafragmei  sunt doi dintre parametri care influențează modul în care imaginea ajunge pe senzor și este captată apoi de acesta. În funcție de distanța focală – exprimată în milimetri (adică distanța de la senzorul aparatului la centrul optic al obiectivului) – obiectivele foto se clasifică în următoarele categorii:

  1. Ultra-wide și wide: ex. 11-18mm; ultra-wide sunt și obiectivele fisheye, care prin construcția diferită a blocului optic nu distorsionează imaginea lininar, ci „sferic”.
  2. All-around: ex. 18-135mm;
  3. Tele: ex. 55-250mm;
  4. Prime (fixe): ex. 50mm; obiectivele fixe pot fi și macro ori tilt&shift;

Acestea ar fi 4 categorii principale, dar care pot fi totodată și îmbinate între ele. Obiectivul de 60mm f/2.8, de exemplu, este și Macro, dar și fix, neavând distanța focală variabilă.

Dar ce înseamnă toți acești termeni?

  • Distanța focală, așa cum ziceam mai sus, e distanța de la senzorul aparatului la centrul optic al obiectivului. Practic, distanța focală dă „zoom-ul”. O distanță focală de 18mm, de exemplu, îți permite să surprinzi un cadru larg cu un peisaj, pe când una de 135mm doar o anumită parte din acesta. Vei înțelege mai bine în testul făcut cu obiectivul 18-135mm, chiar în continuare acestui articol. Curios să afli care e de fapt zoom-ul și nu distanța focală? Împarte numărul mare la cel mic și vei afla zoom-ul: ex. 18-135mm – împărțim 135 la 18 și obținem aproximativ 7.5x.

Fotografie făcută la 18mm

Fotografie făcută la 135mm

  • Diafragma e irisul obiectivului. Ea reglează cantitatea de lumină care ajunge pe senzor, iar în funcție de ea se modifică și profunzimea de câmp. Cu o diafragmă de f/1.8 va intra mai multă lumină pe senzor, deci vei putea fotografia mai ușor în lumină slabă și vei obține o separare puternică a subiectului de fundal (acel blur din spate, zona în ceață denumită și bokeh). Cu o diafragmă de f/5.6 lumina care va ajunge pe senzor va fi mai puțină, dar câmpul de profunzime mai mare, deci vei avea o zonă mai mare de clar în fotografie. Fiecare situație are specificul ei: dacă vei vrea să fotografiezi o persoană și să o separi de fundal, ții diafragma deschisă la maxi, iar dacă vrei să fotografiezi un peisaj și să ai totul în clar închizi diafragma până la f/11 sau chiar 16. Desigur, sunt doar câteva exemple.

Fotografie făcută la 50mm cu f/1.8 cu Canon 50mm f/1.8

Fotografie făcută la 50mm cu f/5.0 cu Canon 18-135mm f/3.5-5.6

  • IS: Image Stabilization. e denumirea sistemului de stabilizare regăsit pe obiectivele Canon.
  • STM: Stepper Motor, e denumirea sistemului de focalizare care asigură focalizarea fluidă (alături de sistemul Dual Pixel de pe senzor) în timpul filmărilor ori utilizării camerei în modul live view.
  • USM: Ultra Sonic Motor, generația de motoare de focalizare de dinaintea STM. Și obiectivele cu sistem USM permit focalizarea rapidă, precisă și silențioasă.

Ultimii 3 sunt parametri specifici Canon și îți pot fi utili atunci când îți alegi obiectivul.

Pe parcusul următoarelor articole vom trece prin principalele categorii de obiective foto, prezentându-ți utilitatea fiecăruia prin fotografii și secvențe video. Vedetele de azi: obiectivele all-around și prime (fixe).

NOTĂ: Testele din acest articol sunt făcute cu obiective dedicate D-SLR-urilor. Concluziile sunt însă valabile și pentru aparatele foto mirrorless. Toate fotografiile au fost făcute cu D-SLR-urile Canon 1200D și Canon 200D.

Înainte de asta, iată un clip filmat integral cu cele două obiective testate: 18-135mm și 50mm 1.8 STM.

Obiectivele all-around: Test cu Canon 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM

Așa cum îi zice și numele, obiectivul all-around îți poate fi util în orice situație. Are, de obicei, o distanță focală care pornește de la un capăt wide și ajunge la unul tele, permițându-ți să surprinzi atât cadre largi, cât și să fotografiezi subiecte de la distanțe mari.

Obiectivele all-around te pot ajuta să fotografiezi aproape orice. Desigur, nu o vor face la fel de bine ca obiectivele dedicate unor scopuri anume (vezi teleobiectivele, obiectivele macro, fixe și așa mai departe), dar te vor ajuta să „înghesui” o întreagă trusă foto într-un singur obiectiv și să o iei la pas pe munte, într-o vacanță, în călătorii și chiar și la evenimente.

Iată câteva exemple de obiective all-around produse de Canon:

  • 18-135mm f/3.5-5.6 – cel testat pentru acest articol;
  • 18-200m f/3.5-5.6 – similar cu cel testat, doar că are un zoom mai mare;
  • 24-105mm f/4 – all-around dintr-o gamă superioară sau 24-105mm f/3.5-5.6 cu un preț mai accesibil;
  • 28-300mm f/3.5-5.6 – compatibil și cu D-SLR-urile full-frame, obiectivul pleacă de la un capăt suficient de wide și ajunge la unul tele care-ți permite să fotografiezi fără probleme de la distanțe foarte mari;

Ca să exemplific utilitatea unui all-around, am ieșit la o tură foto cu obiectivul Canon 18-135mm f/3.5-5.6, care are sistem de stabilizare optică și motor de focalizare cu tehnologie STM, care face o pereche foarte bună cu sistemul Dual Pixel regăsit pe camere precum Canon 200D, 750D sau 80D. La fix pentru filmarea unor secvențe video cu treceri line de la un plan de focalizare la altul.

Vei vedea mai jos tipurile diferit de imagini pe care le-am putut obține fotografiind cu acest obiectiv: cadre largi de peisaj, detalii close-up, imagini cu subiecte la distanțe mari. Sunt convins că s-ar fi descurcat de minune și la fotografia de portret, mai ales la 135mm cu diafragma deschisă la maxim, f/5.6. Te invit să privești fotografiile.

NOTĂ: Așa cum scriam și în primul articol, imaginile pe care le vezi au fost procesate. Scopul lor e să arate rezultatele pe care le poți obține din fiecare fotografie realizată.

Fotografii făcute cu Canon 18-135mm

Acum că ai aruncat o privire peste fotografiile realizate cu un obiectiv all-around, iată concluziile pe care le-am tras după o utilizare a mai multor obiective de acest fel de-a lungul timpului:

  • Avantajele obiectivelor all-around: îmbină mai multe obiective într-unul singur; obții un kit compact și mai ușor; poți fotografia rapid, fără să schimbi obiectivul, o gamă foate variată de subiecte; calitatea imaginilor obținute e suficient de bună încât să nu îți faci griji că ai făcut un „compromis”;
  • Dezavantajele acestor obiective: majoritatea ajung la diafragme destul de închise la capătul tele (ex. f/5.6 la 135mm, vezi exemplul de mai sus: f/1.8 vs f/5. Diafragma mai închisă e rezultatul comprimării într-un corp mic și obținerii unui preț accesibil), fapt care te va face să crești sensibilitatea ISO când lumina nu e suficient de bună; în anumite situații te poți întâlni cu anumite defecte optice: aberații cromatice ori distorsiuni – slab sesizabile, dar care pot fi rapid corectate cu aproape orice soft de prelucrare foto.
  • Sunt utile oricând. Desigur că pot exista soluții mai bune pentru anumite situații, dar mai costisitoare sau mai voluminoase. Cu un obiectiv all-around la tine, nu prea sunt situații cărora să nu le poți face față.
  • Te ajută să ai un kit foto compact și ușor.
  • Un obiectiv all-around e mai mult decât util la ieșirile foto în natură, în călătorii, în vacanțe ori la evenimente (cu atât mai mult cu cât sunt în lumină bună – am explicat mai sus de ce).

Obiectivele prime (fixe): Test cu Canon 50mm f/1.8 STM

Ca orice obiect dedicat unui singur scop, obiectivele fixe dau rezultate excelente când vine vorba de calitatea imaginilor pe care le poți obține cu ele. Obiectivele fixe pot fi de oricare dintre tipurile listate la începutul articolului:

  • Standard: ex. 50mm f/1.8, 85mm f/1.8;
  • Macro: ex. 60mm f/2.8, 35mm f/2.8;
  • Wide: ex. 14mm f/2.8;
  • Tele: ex. 200mm f/2;
  • Tilt & Shift: ex. 90mm f/2.8;

Cu o trusă formată din obiective fixe vei putea scoate întotdeauna maximul de calitate din fotografiile realizate.

Totuși, acest articolul nu este despre obiectivel fixe în general, ci despre cele standard, uzuale, cu care te vei întâlni în primii ani de fotografie. Vorbim aici despre 35mm f/2, 50mm f/1.8, 85mm f/1.8, 60mm f/2.8 și așa mai departe.

Printre cele mai utile, probabil, le vei regăsi pe cele de 50mm sau 85mm cu f/1.8. Sunt perfecte pentru portrete cu o foarte bună separare a subiectului de fundal, dar și pentru situații cu lumină foarte slabă. Vei fi recunoscător deschiderii diafragmei de f/1.8 atunci când vei fotografia în interiorul unui local, seara după apus ori în alte momente când lumina nu-i de partea ta.

Mai de mult am făcut o serie de portrete la lumina lumânărilor: 5-6 lumânări pe o masă de cafea, în fața modelului, întuneric complet în încăpere, diafragma deschisă la maxim – f/1.8, ISO ridicat (chiar și așa) până la 3.200. Rezultatele au fost pe măsură. Imaginează-ți cum ar fi fost dacă ar fi trebuit să fotografiez cu f/5.6, probabil că aș fi ajuns cu sensibilitatea ISO până la 8.000 ca să redau lumina la fel ca în realitate.

Obiectivele fixe precum cele despre care discutăm acum, te pot ajuta – datorită deschiderii mari a diafragmei – să separi foarte bine subiectul de fundal (prin acel „blur” – bokeh), chiar dacă vorbim de cadre close-up-uri, portrete ori alte subiecte.

Fotografii la valori diferite ale diafragmei: de la f/1.8 la f/16

Pentru exemplare am realizat o serie de fotografii de test cu Canon 50mm f/1.8 STM. Vei vedea că pe lângă tipurile de cadre de care aminteam mai sus, am putut fotografia fără problemă și peisaje, închizând diafragma până la f/5.6, 8 sau 11. Distanța focală m-a limitat să obțin cadre largi, așa că m-am orientat astfel către zonele cele mai spectaculoase din fiecare peisaj. Înainte de galeria completă, haideți să vedem câteva portrete surprinse cu acest obiectiv la f/1.8

Portrete fotografiate cu Canon 50mm f/1.8

Și acum galeria completă, cu imagini surprinse pe durata a două răsărituri frumoase de toamnă. Să privim imaginile.

Fotografii făcute cu Canon 50mm f/1.8

Un astfel de obiectiv (50mm 1.8) costă sub 1.000 de lei, dar performanțele lui te vor face să îl apreciezi la o valoare mult mai mare. Suntem convinși de asta. În ce situații îți e util un obiectiv fix? Pentru:

  • Fotografierea portretelor – bokeh-ul la f/1.8, 2 sau 2.2 va fi spectaculos;
  • Fotografierea în lumină slabă;
  • Fotogafii close-up;

Merită investiția? Absolut! Ar putea fi chiar primul obiectiv pe care să îl iei după achiziționarea unui kit clasic.

Încheiem și de această dată cu un clip care rezumă articolul în maxim 2 minute. Dacă ai întrebări, scrie-le într-un comentariu și îți vom răspunde de îndată.

Urmează în seria #BeginnerGuide powered by Canon un articol despre obiectivele macro și cele tele.

3 comments
  1. NU PREA TE POTI PRINDE DE CALITATEA FOTOGRAFIILOR , DEOARECE ACETE POZE POT IESI ASA SI APARATE IEFTINE DEOARECE NU POT FI VAZUTE POZELE LA 1PE UNU CUM IES DIN APARAT , PENTRU A DETALIA CALITATEA ACESTORA, CA CULOARE SI INCADRARE SUNT SUPERBE

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *