Ghid de fotografie: Peisajele

Peisajele reprezintă în multe cazuri punctul de pornire al fiecărui fotograf, putând fi încadrate într-o serie de etape ce ajută la definirea stilului acestuia. Deşi peisajele par foarte uşor de realizat nu este aşa. Obţinerea unui peisaj reuşit ţine de foarte multe lucruri precum compoziţie, lumină, încadrare, etc.

De cele mai multe ori tablourile cu diverse peisaje sunt foarte apreciate şi regăsite în foarte multe locuri. Pentru a obţine însă un tablou demn de înrămat trebuie să fii foarte atent la orice detaliu în momentul declanşării.

Este foarte important să cauţi cel mai potrivit unghi pentru fotografierea anumit peisaj şi să încerci să scoţi în evidenţă frumuseţea acestuia. Jucându-te cu timpul de expunere, diafragma şi temperatura de culoare poţi obţine rezultate care vor fi în acelaşi timp foarte interesante dar şi foarte plăcute.

Voi aborda în continuare principalele aspecte din domeniul realizării peisajelor, prezentând pe larg regulile compoziţionale şi anumite trucuri ce vă vor ajuta să obţineţi rezultate reuşite.

  • Combinarea setărilor tehnice
  • Reguli privind compoziţia
  • Obiective şi accesorii

1. Combinarea setărilor tehnice

Pentru realizarea unui peisaj reuşit trebuie să ţineţi cont de absolut toate setările tehnice. Timpul de expunere, valoarea diafragmei, sensitivitatea ISO, temperatura de culoare, toate trebuie combinate în aşa fel încât să obţineţi un cadru atât plăcut cât şi corect din punct de vedere tehnic.

Timpul de expunere vă poate ajuta în foarte multe moduri. Pentru realizarea peisajelor este important să reglaţi timpul de expunere manual în aşa fel încât să aveţi o lumină cât mai bună în întreg cadrul dar să şi evitaţi zonele supra/subexpuse.

De cele mai multe ori la peisaje cerul poate crea mari probleme fotografilor. Fie că este soarele în cadru, fie că lumina de pe cer e prea puternică, veţi obţine fotografii fie supraexpuse (cerul ars, pământul supraexpus), fie fotografii subexpuse (cerul expus bine, pământul subexpus). Ambele cazuri sunt neplăcute însă există destule metode pentru evitarea acestora.

Una dintre metodele de evitare a difereţelor de lumină dintre planul cerului şi cel terestru este creearea unei fotografii HDR (high dynamic range). Pentru a realiza o fotografie HDR este necesar să fotografiaţi peisajul de trei, cinci sau mai multe ori. În fiecare cadrul trebuie să aveţi un timp de expunere diferit, expunând pe rând corect atât planul terestru cât şi cel al cerului. Un exemplu de serie de cadre este următorul: -2 EV, -1 EV, 0, +1 EV, +2 EV. Compensând în acest mod expunere veţi obţine o serie de fie 3, fie 5 fotografii.

Aceste fotografii va trebui să le uniţi cu ajutorul unui program dedicat realizării fotografiilor HDR, însă puteţi realiza acest lucru şi manual în Photoshop. Unul dintre cele mai populare softuri pentru realizarea fotografiilro HRD este Photomatix care vine şi în varianta de plugin pentru Photoshop sau Lightroom.

O altă metodă de evitare a diferenţelor mari de lumină dintre două planuri din fotografie este utilizarea filtrelor graduale. Cu ajotrul acestor filtre veţi putea obţine o lumină uniformă în tot cadrul, expunând bine atât planul terestru cât şi cel al cerului.

Timpul de expunere vă poate ajuta şi la crearea unor efecte mai deosebite în cadrul fotografierii peisajelor. Unul dintre cele cunoscute avantaje ale prelungirii timpului de expunere este obţinerea unei mişcări ale unor elemente din cadru precum mişcarea norilor sau a apei. Veţi obţine astfel un efect foarte interesant ce va transforma peisajul dintr-unul banal într-unul mai deosebit.

Pentru a putea obţine ziua un timp de expunere mai lung este necesar să închideţi diafragma, lucru FOARTE recomandat în cazul realizării peisajelor. Închizând diafragma până la valoarea f/11-16-22 veţi obţine un câmp de profunzime mult mai larg, mai puţine reflexii în cazul în care soarele este în cadru şi imagini mult mai clare, mai sharp.

Uneleori timpul de expunere obţinut cu valori scăzute ale diafragmei va fi prea lung pentru fotografierea din mână. Pentru evitarea fotografiilor mişcare este necesar fie să măriţi valoarea senzitivitiăţii ISO, fie să utilizaţi un trepied şi o valoare ISO scăzută. Avantaje sunt de ambele părţi. În cazul unei valori ISO ridicate veţi putea declanşa din mână, fără să mai căraţi trepiedul, însă veţi obţine zgomotul de imagine. Dezavantajul trepiedul consă în cărarea unei greutăţi suplimentare, care însă vă poate salva de multe ori de la obţinerea unor fotografii mişcate.

Pe lângă aceste setări tehnice ce vă vor influenţa rezultatul trebuie să aveţi mare grijă la temperatura de culoare. Reglând o valoare corectă a acesteia veţi obţine fotografii mult mai plăcute cu un aspect mult mai real. Pentru realizarea acestui lucru trebuie să măsuraţi manual temperatura de culoare cu ajutorul unei hârtii albe îndreptate către sursa de lumină (soarele). Întraţi în meniul aparatului şi setaţi obţiunea de reglare manuală a temperaturii de culoare. Fotografiaţi apoi hârtia albă şi astfel veţi obţine culori plăcute, aproape identice ca în peisajul real.

2. Reguli privind compoziţia

Una dintre cele mai cunoscute reguli în realizarea peisajelor este regula treimilor. Această regulă implică separarea cadrului în trei părţi, atât orizotal cât şi egal. Se recomandă astfel încadrarea orizontului fie la o treime de bază fie la două treimi, evitându-se astfel centrarea peisajului.

Această regulă supune şi separarea fotografiei în trei planuri în caz că acest lucru este posibil. Puteţi astfel să aveţi un prim plan cu un un câmp apropriat, o stâncă, un gard etc. , un plan secundar cu un peisaj din fundal şi un al treilea plan cu cerul. “Joaca” cu planurile ţine de fotograf şi de creativitatea acestuia, însă trebuie să ţineţi cont că întotdeauna frumuseţea unui peisaj poate fi redată şi de o compoziţie cât mai interesantă.

Un alt aspect privind compoziţia este redat de obţinerea unor linii care vor da adâncime cadrului. Trebuie să aveţi foarte mare atenţie la linii însă deoarece pot deasemenea să şi strice un cadru. Dacă liniile sunt orientate într-o direcţie opusă de liniile cerului de exemplu nu se va găsi un punct în care să se orienteze privirea iar cadrul nu va fi deloc unul bun.

Puteţi obţine compoziţii interesante chiar şi cu cerul în două treimi din cadru folosindu-vă de orele de aur pentru fotografie. Aceste ore se regăsesc la răsăritul şi apusul soarelui, lumina nefiind astfel atât de puternică, putând încadra soarele în cadru fără nicio problemă. Veţi obţine astfel peisaje reuşite şi fără vreun filtru special.

3. Obiective şi accesorii

Se ştie deja că la majoritatea peisajelor sunt utilizate obiectivele wide, permiţându-vă astfel să evitaţi panoramarea şi să obţineţi fotografii reuşite. Acest lucru nu e definit însă. Puteţi utiliza şi teleobiective pentru peisaje, obiective tilt&shift pentru crearea efectului de miniatură şi obiective ultra-wide sau fisheye pentru cuprinderea unui peisaj mai larg.

Toată această gamă de obiective ce le puteţi utiliza în realizarea peisajelor vă oferă posibilitatea să compuneţi cadre aşa cum vă doriţi, ieşind din tiparul clasic al peisajelor simple. Acest lucru ţine însă de imaginaţia fotografului şi de creativitatea acestuia.

Pe lângă această gamă largă de obiective puteţi utiliza şi diverse accesorii ce vă vor îmbunătăţi rezultatele şi uşura munca. Un acceosoriu indispensabil îl reprezintă trepiedul. Trepiedul vă poate ajuta să evitaţi fotografiile mişcare şi să utilizaţi un timp de expunere mult mai lung, obţinând astfel efecte interesante în cadrul diferitelor peisaje.

Un alt accesoriu aproape indispensabil în cadrul realizării peisajelor este filtrul gradual. Cu ajutorul unui filtru gradual, fie că este neutru fie că este colorat, veţi obţine o lumină uniformă în tot cadrul, evitând zonele supra/subexpuse din cauza diferenţelor mari de lumină.

Telecomanda este deasemenea un accesoriu foarte recomandat. În cazul în care fotografiaţi un anumit peisaj cu aparatul pus pe trepied mişcarea realizată în momentul apăsării pe buton poate fi transpusă în fotografie, rezultând nişte cadre mişcare. Acest lucru poate fi evitat însă prin declanşarea după 2,5, 10 secunde sau prin utilizarea unei telecomenzi. Aceasta este foarte utilă şi în cazul utilizării modului bulb, permiţându-vă să expuneţi mai mult de 30 de secunde.

12 comments
  1. sunt niste peisaje nemaipomenite.
    Am citit si despre “tehnici”, insa mi se pare o intreaba filozofie…
    Eu ma gandeam ca un folograf trebui sa aiba in jur de 70% talent, si vro 20% stiinta, iar restul de 10% sa zicem ca ii pastram pentru inspiratie.
    Tu in momentul in care fadi aceste fotografii, inainte sa apesi “play”, stai sa te gandesti la aceste lucruri tehnice, desi ochiul iti zice ca este multmit de peisaj?

    1. Conteaza foarte mult setarile tehnice. Degeaba merg ochesc si fotografiez ca nu obtin nimic. Conteaza mult sa intelegi si partea tehnica. Partea artistica vine de la sine insa si partea tehnica este foarte importanta.

      1. @A.Dragos,
        chiar eram interesat de un astfel de raspuns 😀
        eu am un fin care se ocupa de fotografii, are un studio destul de mare, si intr-un oras cu peste 20 000 de oameni el este cel mai “tare”, insa sincer eu nu prea il vad sa abordeze o poza tehnic… efectiv face poze pe moment; sau poate nu am stat sa-l studiez indeajuns.

        1. Crede-ma ca e tehnica foarte multa. Daca zici ca are studio inseamna ca are umbrele, blitzuri, reflectoare, transmitatoare radio. Toate acestea inseamna tehnica, si ca sa obtii o fotografie buna tehnic in conditiile astea nu trebuie doar sa declansezi cand simti, inainte sa declansezi trebuie sa te asiguri ca obtii si o poza corecta. Degeaba declansezi cand simti si iti iese omul cu faţa alba si parul ars.

  2. Foarte frumoase toate fotografiile 😡 sunt uimit .
    Si mie imi place arta aceasta, dar nu prea am timp … si rabdare sa prind acele momente in care natura este superba, cum ai facut tu.
    Mersi de tehnici, o sa tin cont de ele. !

  3. daca neai putea prezenta fotografierea pe zapada sau pe plaja cu lumina foarte puternica ti-am fi recunoscatori:D

    1. Salut,

      Nu, compoziția e alcătuirea cadrului. De exemplu la un peisaj în compoziție ai trei planuri alcătuite din linile copacilor și ale munților. Iar încadrarea e modul în care a fost prezentată compoziția, ca să zic așa.

    2. Compozitia nu are cum sa fie acelas lucru cu incadrarea. Insasi numele ti-o spune. Compozitie=ceea ce este in cadru si contribuie la compunerea pozei (o oaie, un pom, un om, etc) , iar Incadrarea= cum incadrezi acea compozitie ca sa dea bine in poza. Cam asa 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *