Legislația dronelor (2021): Înregistrare, clasificare, reguli de zbor

Începând cu 31 Decembrie 2020 au intrat în vigoare la în România și la nivelul Uniunii Europene noile norme legale în ce privește dronele, înregistrarea lor și zborul cu ele. Se pune astfel în aplicare o bază legală pregătită de acum aproape doi ani (completarea adusă de regulamentul UE nr. 2019/497), care va sta la baza modului în care va evolua zborul cu aeronave fără pilot la bord în următorii ani. Acesta prevede modificări în 2 pași: până în 2023 și după 2023, când chiar producătorii de drone vor fi nevoiți să ia în calcul noile criterii de clasificare a lor. Pe lângă acest lucru, veștile care vin de peste ocean ne anunță și că în viitor toate dronele ar putea avea un sistem „transponder”, similar cu cele de pe avioane, care să anunțe în timp real poziția aeronavei, pentru a preîntâmpina anumite accidente.

Care sunt principalele prevederi din noua legislație

  1. Dronele se împart acum în 3 categorii, în funcție de greutate: sub 250g, între 250g și 2kg, între 2 și 25kg. Din 2023 ele, dronele vor fi clasificate de la C0 la C4, diferențierea făcându-se tot în funcție de greutate.
  2. Toate dronele trebuie înregistrare în platforma AACR. Înregistrarea este gratuită, nu este necesară pentru dronele de jucărie. Pentru dronele mai grele de 250 de grame este necesară obținerea unui atestat în urma parcurgerii unei bibliografii online. Și acesta se obține tot gratuit.
  3. Există 3 categorii de zboruri: OPEN, SPECIFIC și CERTIFIED. OPEN – zbor în zonele declarate „deschise”, fără aprobări suplimentare. Aici există 3 subcategorii: A1, A2 și A3, corelate cu greutatea dronei. SPECIFIC – zbor în zonele restricționate, cu aprobare de la AACR. CERTIFIED – operațiuni de mare risc, drone tip taxi, drone de transport etc.

Înregistrarea dronelor în platforma RPAS/AACR

Înregistrarea se face online și gratuit pe această platformă. Întâi te înregistrezi pe tine ca proprietar de dronă, persoană fizică sau juridică, iar apoi înregistrezi drona sau dronele pe care le deții. Vei primi un cod unic pe care trebuie să îl printezi și să îl afișezi pe dronă într-un loc vizibil: scris negru pe alb, font ARIAL, dimensiune minim 14pt.

Această înregistrare este suficientă pentru zborul în zonele OPEN. Pentru zboruri în zonele SPECIFIC, cu risc ridicat de operare, „AACR poate solicita certificarea UAS […] aeronavele fără pilot la bord se vor înmatricula în conformitate cu procedura AACR.” Astfel, pentru fiecare zbor într-o zonă restricționată este necesară obținerea unei aprobări de la AACR, informații suplimentare obținându-se în urma cererii trimise pe adresa drone@caa.ro.

Update: 27.01.2021 – AACR a publicat un ghid pentru utilizarea platformei online.

Obținerea atestatului de pilot de drone

În platforma RPAS/AACR vei găsi secțiunea Pilot UAS unde îți sunt oferite materiale de training pe care trebuie să le parcurgi ca să poți obține atestatul. Reamintesc că ai nevoie de acest atestat pentru a pilota drone mai grele de 250 de grame (DJI Mavic, Phantom etc.). Bibliografia cuprinde regulamentul de zbor din care am extras informațiile din acest articol, dar și alte norme de aplicare a acestuia. Sunt informații de bază, utile zborurilor cu drona în condiții de siguranță, dar și câteva detalii specifice aviației, care pot fi aplicate și în domeniul UAS.

Există 2 etape în obținerea acestui atestat:

  1. Examen online pentru A1/A3, în baza materialelor de training regăsite pe platformă.
  2. Examen online pentru A2, cu o documentație puțin mai avansată, în baza acelorlași materiale.
Secțiunea de examinare pentru obținerea atestatelor/certificărilor A1/A3 și A2

Care este diferența între atestatele pentru subcategoriile OPEN A1/A3 și A2?

  • Obținerea atestatului A1/A3 îți permite să zbori drone cu o greutate până în 500 de grame, în zonele OPEN A1 și A3, așa cum sunt prezentate în tabelul de mai jos.
  • Obținerea atestatului suplimentar A2 este necesar dacă vrei să zbori cu o dronă cu o greutate între 500g și 2kg și în zonele rezidențiale/urbane din spațiul OPEN. Atestatul pentru A2 nu se poate obținere fără finalizarea instruirii (examen) la A1/A3.

Recomandarea AACR este ca fiecare pilot să își facă o evidență proprie a zborurilor și a timpilor de zbor. Experiența înregistrată aici și acumulată ar putea fi folosită pe viitor în vederea solicitării de aprobări pentru zone din categoria SPECIFIC, în orașe, de exemplu. Documentul poate fi descărcat de aici.

Examenele pentru obținerea certificărilor

Tocmai ce am finalizat cele două examene și am obținut certificatele pentru zbor în subcategoriile A1/A3 și A2. Ambele examene au fost desfășurate online pe platforma RPAS, sub forma de întrebări grilă în baza documentației din secțiunea Materiale de training. M-am bucurat să văd multe întrebări specifice, pentru care e necesară buna documentare în prealabil. Sfatul meu este să parcurgeți toate materialele puse la dispoziție de AACR. Întrebările sunt din mai multe secțiuni ale acestora, iar răspunsurile lor chiar sunt utile în buna cunoaștere a pilotării dronei, normelor de siguranță, condițiilor meteo și așa mai departe.

Exemplu: Certificatul obținut de mine pentru OPEN A1/A3

Certificatele obținute se găsesc sub formă de PDF în secțiunea Pilot UAS – Certificări și arată precum cele de aici. Ambele certificate sunt valabile timp de 5 ani de la data obținerii acestora. În cazul în care nu ați depășit numărul minim de răspunsuri corecte pentru obținerea certificatului, veți putea da examenul din nou după ce așteptați 24 de ore.

Clasificarea dronelor și a scenariilor de zbor

Aici treaba este destul de simplă. Dronele se clasifică în funcție de greutate, așa cum veți vedea în tabelul de mai jos publicat de AACR în ghidul de training A1/A3. Indiferent de greutatea lor, toate dronele trebuie înregistrare în platforma RPAS/AACR. Pentru pilotarea unor drone mai grele de 250 de grame este necesară obținerea atestatului de care spuneam mai sus. O variantă de dronă cu o greutate sub 250 de grame în acest moment este DJI Mini 2.

În funcție de greutatea fiecărei drone, există categorii operaționale (scenarii de zbor) în care ele pot zbura. O dronă sub 250 de grame poate zbura în toate subcategoriile, pe când una de peste 500 de grame doar în A2 și A3.

Principalele drone de pe piață din acest moment pot zbura astfel în categoria OPEN:

Zonele și condițiile de zbor: OPEN și SPECIFIC

Diferența între ele este simplă: OPEN – poți zbura fără aprobări suplimentare, SPECIFIC – sunt necesare aprobări/evaluări suplimentare de la AACR. Înainte de a continua discuția, consultă această hartă unde sunt prevăzute zonele restricționate din țara noastră. Harta este concepută de ROMATSA și în funcție de ea trebuie planificate/realizate zborurile. Harta coincide într-o mare parte cu cea de la DJI – Geo Zone Map, însă nu trebuie suplinită de aceasta.

Legendă: ROȘU – Culoare de zbor din preajma aeroporturilor , MOV/GALBEN – Zone delimitate de armată, obiective strategice, zone de exerciții militare

Pe linkul hărții găsiți detalii despre fiecare zonă în parte. Dacă este trecută înălțimea de 120m ca limită inferioară, atunci zborul în categoria OPEN este permis, fără să fie restricționat. Zonele mari colorate MOV sunt zone în care au loc și exerciții militare. Multe dintre ele au restricții de la 120m în sus, dar fiecare are specificul ei.

Exemplu: zona RZ2033 (MOV) cuprinde munți din Carpații Orientali și are ca limită inferioară setată înălțimea de 120m AGL (Above Ground Level). Asta înseamnă că zborul la înălțime de sub 120m, așa cum e reglementat în categoria OPEN, este permis. Zborul la o înălțime mai mare de 120m ar intra în categoria SPECIFIC și atunci sunt necesare aprobări suplimentare.

Pentru o siguranță suplimentară, puteți în continuare apela Centrul de Operațiuni Aeriene (ROAF) – 021 315 01 05 și afla dacă este sau nu permis zborul în acea zonă.

Zborul în zonele OPEN

Zonele OPEN sunt toate în afara poligoanelor/cercurilor din harta de mai sus. În aceste zone poți zbura fără să ai nevoie de nicio aprobare, respectând regulile de bază: nu la o altitudine mai mare de 120 de metri, nu în afara razei vizuale, nu peste mulțimi de oameni. Se aplică regula „1 la 1”, astfel că dacă zbori la o altitudine de 70 de metri, nu trebuie să te apropii la o distanță mai mică de 70 de metri de oameni, vehicule, clădiri.

Categoria OPEN cuprinde subcategoriile A1, A2 și A3, în funcție de greutatea dronei, conform tabelului prezentat mai sus.

Suplimentar, dronelor mai mici de 250 de grame le este permis (dar NU este recomandat) zborul peste oameni (nu mulțimi). „Sunt permise operațiuni în apropierea persoanelor izolate. Survolarea persoanelor neimplicate trebuie evitată pe cât posibil, în timp ce survolarea mulțimilor de oameni este STRICT interzisă.”

Exemplu: condiții de zbor în categoria OPEN, subcategoria A2

Zborul în zonele OPEN A1/A2 este permis în toate zonele care nu sunt restricționate, deci și în anumite locuri intravilane/urbane, lucru interzis până acum.

„În cazul operațiunilor UAS din categoria „deschise” operatorul nu mai are obligația legală de a solicita AACR autorizarea zborurilor sub înălțimea minimă de siguranță, în condițiile în care acestea se desfășoară în afara zonelor de spațiu aerian restricționate.” (sursa)

Chiar dacă zborul în anumite orașe/sate este permis, responsabilitatea revine fiecăruia dintre noi, iar siguranța trebuie să fie pe primul loc.

În ce privește avizul MApN pentru activități de fotografiere/filmare de la înălțime, încă nu a fost publicat niciun document care să anuleze necesitatea lui. În viitor, acest aviz ar putea fi necesar doar pentru zborul în zonele restricționate.

Zborul în zonele SPECIFIC

Aici intră zborurile în zonele restricționate. Vorbim de orașe unde spațiul aerian nu e deschis (cum ar fi Bucureștiul) sau alte astfel de zone. Pentru a putea zbura în aceste zone este necesară o aprobare de la AACR, iar pentru acest lucru trebuie trimisă o cerere cu cel puțin două zile lucrătoare înainte de data planificată pentru activitate.

În plus, va exista posibilitatea solicitării AACR o evaluare care poate acorda, în diferite grade, privilegiul de a vă autoevalua riscul operării dronei și de a-l autoriza. Pe scurt, înțeleg că în timp se pot obține diverse certificări care să faciliteze aprobarea zborurilor în zone restricționate.

Responsabilitatea fiecăruia dintre noi

Legislația nouă clarifică anumite lucruri și vine în ajutorul nostru, al celor pasionați de zborul cu drona, de fotografia și filmarea aeriană. E un lucru mult așteptat de întreaga comunitate a „droniștilor”. Acum e rândul fiecăruia dintre noi să dea dovadă de responsabilitate și să respecte întocmai prevederile legale. Rolul lor e să preîntâmpine anumite evenimente neplăcute și să ofere un mediu sigur pentru noi toți.

Acești trei ani care urmează vor conta semnificativ în modul în care va evolua industria dronelor. Autoritățile americane au anunțat deja că în viitor producătorii de drone vor trebui să introducă sisteme tip „transponder” pentru a reduce și mai mult riscul accidentelor. Era de așteptat acest lucru. Așteptăm să vedem răspunsul producătorilor în această privință și cum se vor transpune noile cerințe și în prețul produselor.

Informații suplimentare

Dacă aveți întrebări suplimentare, mă voi documenta și voi reveni cu răspunsuri în comentarii.

Zboruri în siguranță și fotografii aeriene frumoase!

111 comments
  1. de remarcat pe harta DJI faptul ca avem unitati militare moarte, ele nu se regasesc si pe harta romatsa – care dupa bunul plac romanesc “indreptat” bine anumite zone.
    Nu vad pe aceasta harta zonele “liber” la defrisare din Carpati .

    1. Nu știu dacă este bine sau nu, sau ce avantaj am eu ca dau un examen cu ei pentru a pilota mai apoi o drona destul de sigură… Cred că este doar un început de ceva mai grav. Sunt bețe în roate, atâta tot. Și poate îi ajută doar pe ei să te identifice în caz că faci o tâmpenie în care ți se găsește drona fizic. Dji oricum a început să includă pe drone protocoale cât mai sigure și pentru întâlnirile cu alte aeronave, plus limitarea de altitudine automată gen cum e în Cluj că mai sus de 60 m nu o poți ridica nici cu slujbe. Mai sunt și cazurile în care sunt atât de multe interferențe că mai bine te lași să o mai zbori de teama sa nu îți complice viața…. Hai să ne cumpărăm și un aspirator robot și să facem test online de pilot pentru aspirator…pe bune… Și vechea înregistrare pe bani era doar o chestie pentru care statul doar făcea niște bani pe urma ta. Nu știu, eu nu o văd chiar corectă chestia asta. Oricum în munți o să te poti juca cu ele liniștit. Nu se apreciază evoluția, faptul că acum avem imagini superbe si din tara asta, ci doar hârțoage, înregistrări ce nu au nici o legătură cu activitatea în sine…

      1. Era mai bine inainte, cand trebuia sa platesti 90euro fara tva pentru fiecare drona, sa o duci personala la “tortura” sa-i puna chip si unde riscai sa te trezesti cu dosar penal daca erai mai curajos sa o ridici pe la o margine de oras fara atestate si certificat si te prindea “organu” in exces de zel, sa mai stai sa te si caciulesti la el. Acum macar ai 3 hartii de facut gratis si esti relativ safe, fix treaba ta daca nu vrei sa iti treci in excel fiecare zbor si tot ce se mai cere. Sa nu uitam si ca nu toti producatorii au sisteme de geofencing ca dji..Ar fi mai simplu sa ai o aplicatie care sa faca tot? Sigur ca da, momentan insa astea sunt conditiile si nu doar la noi, ci in tot UE si pana la urma regulile astea sunt mai mult de bun simt din punctul meu de vedere

  2. Buna ziua. Am citit si va mtumesc pentru material. Din ceea ce inteleg, un aviz de la MAPN este necesar deci pentru orice zbor, indiferent de conditii. Se obtine greu acest aviz? Multumesc!

    1. Bună ziua! Avizul a fost necesar dintotdeauna. Am scris despre el acum pentru că în acest moment nu există niciun document care să anuleze această procedură, dar probabil va fi emis în perioada următoare.

  3. Salut! Multumim mult pentru sinteza noii legislatii. Am o nedumerire. Cum pot inregistra dronele companiei pe persoana juridica? Urmand ca apoi opertatorii sa fie imputerniciti in vederea utilizarii acestora.

    Multumesc frumos!

    1. Salut! În platformă te poți înregistra ca persoană juridică. Apoi înregistrezi drona. Iar fiecare pilot trebuie și el ulterior să se înregistreze individual și să obțină atestatul.

      1. Multumesc pentru raspuns! Din pacare nu te poti autentifica in platforma ca persoana juridica fara a trece prin inregistrarea persoanei fizice. Ceea ce nu este in regula. Am discutat cu ei la telefon si urmeasa sa primesc o rezolutie. O sa revin aici cu detalii in cazul in care sunt interesati si altii.

        Imputernicirea de utilizare a dronelor unei persoane juridice este una interna si nu se realizeaza prin intermediul autoritatii, doar ca fiecare pilot trebuie sa detina un cont pe platforma si sa urmeze mediul de invatare si sa absolve examenul pentru a corespunde cerintelor noii legislatii.

        Dronele nu se inregistreaza la pilotii afiliati persoanei juridice ci direct in contul persoanei juridice din platforma.

        Sper ca am adus un plus de informatii.

        Noroc!

      1. Salut! Pai si certificatul de inregistrare obtinut contra cost nu mai este valabil in acest caz? Chiar in decembrie l-am facut si am platit peste 500 lei pe acesta.

  4. Momentan nu se gaseste nici un material de studiu pe rpas.ro
    Stii cumva cand vor fi disponibile ele?

    1. Nu sunt vizibile de pe telefon. Probabil e o problema a site-ului. Am remarcat si eu asta cand mi-am facut contul, insa de pe pc sunt ok.

  5. Foarte util articolul!

    Astept cu interes feedback-ul dupa parcurgerea pasilor pentru obtinerea atestatului. Planuiesc si eu, de ceva vreme, sa cumpar o drona.

  6. Cu un DJI Mini 2 inregistrat pe rpas.ro, tot trebuie aviz mapn pentru a fotografia / filma orice? Chiar se aplica chestia asta sau majoritatea o ignora? Daca imi iau o drona sub 250g sa-mi filmez drumetiile pe munte, plimbarile cu motorul, etc, trebuie sa anunt mapn ul de fiecare data? Ce se intampla daca nu fac asta?

    1. Avizul MApN figurează ca procedură, dar procedura nu a fost actualizată conform noilor prevederi europene. Mă aștept să se întâmple acest lucru în viitor. Dacă zbori cu o dronă sub 250g în spațiul OPEN, nu trebuie să anunți nicăieri ridicarea ei. Aceea e doar o recomandare în situațiile în care zborul e în zone din categoria celor unde sunt restricții la altitudini mari, precum cele de exerciții militare, așa cum am menționat în articol.

  7. Revin cu informatii. Am reusit sa vorbesc azi la AACR si am aflat ca:
    1. Testarea va fi disponibila in 3-4 zile. Practic va aparea un formular in meniu de genul “Testare piloti” care va contine informatiile necesare.
    2. Certificatul medical nu este necesar pentru testare si nu va fi necesare nici pentru zborurile in categoria OPEN.

      1. Bună ziua, am și eu o întrebare..
        Ați reușit să obțineți atestatul? sau încă nu au dat drumul ?
        Mulțumesc

  8. Am un Mavic Pro cu care zbor în FPV la altitudini de sub 20m și in extravilan…
    Specific., ca sunt într o zona fără restrictii… deranjez pe cineva?
    Mulțumesc pentru articolele dvs. și apreciez implicarea.
    Cu respect Viorel

    1. Nu e vorba de deranj, ci de faptul ca trebuie sa detii un certificat de pilot uav. Dpdv al dronei te clasifici in OPEN la A2. Problemele pot aparea daca te intreaba politia, jandarmeria sau un oficial AACR despre asta.

  9. Salutare, inițial mi-am făcut contul și mi-am înregistrat o dronă. Acum mi-am mai luat una și nu știu cum să o adaug pentru a-mi da un alt cod de înregistrare.. mă poți lămuri?

    1. Salut! În acest moment nu găsesc nici eu o variantă pentru adăugarea unei alte drone în platformă. Cel mai bine ar fi să suni la AACR să îi întrebi, iar apoi răspunsul, dacă dorești, să îl împărtășești și cu noi. Sigur nu ești singurul în situația asta.

      1. Operator UAS/Modificare date operator UAS/Adauga drona. Dar ce nu vad eu aici sunt fix dronele. Am o drona inregistrata din 3 ianuarie si nu o vad aici.

  10. Salut, am un DJI Mavic Mini 249 grame, am lipit pe ea codul primit de pe site deci cred ca sunt in regula. Sa presupunem ca da, in zilele ce urmeaza vreau sa merg sa filmez in extravilan fara sa deranjez pe nimeni. Din cate vad trebuie sa trimit o cerere la Mapn, maine o trimit, ce se intampla dupa? A trebuit sa specific coordonate, adica eu daca zbor si filmez la 100 m aprox de acele coordonate trimise de mine catee Mapn atunci filmez ilegal?

    1. Salut!

      În teorie da. Așa cum am spus, momentan este o problemă ce ține de „sincronizarea” legilor. Legea nouă anunțată de AACR nu menționează nimic de MApN, dar în același timp nu există niciun document care să scoată procedura MApN din uz. Astfel că acum interpretarea la nivelul fiecăruia.

      1. Noua legislatie face lumina in ceea ce priveste modul de zbor, locurile unde este voie si nu e voie, unde ai nevoie de autorizatie de zbor. Aceste aspecte strict legate de zbor s-au clarificat prin noua legislatie. Inainte orice inaltare de drona era cam ilegala dpdv al locurilor de decolare si aterizare si al inaltimii de zbor. Tot ce era zbor sub 300m trebuia autorizat de AACR.

        Partea de autorizare pentru filmare sau fotografiere a ramas aceeasi, ea fiind reglementata prin HG 912 / 2010. Aceasta a fost actualizata in 2012, iar pe site-ul ministerului transporturilor nu exista nici un proiect de modificare a acestei hotarari.

          1. E foarte posibil. Noi facem zboruri pentru activitati topografice si suntem direct interesati de asta.
            Comentariul de mai sus l-am scris pentru a clarifica putin diferenta intre “legalitatea” zborului si “legalitatea” fotografierii / filmarii. Aceste 2 aspecte sunt reglementate de 2 legi diferite si am remarcat ca sunt destul de multe persoane care fac confuzii.

  11. Buna ziua,
    Pentru dronele peste 20 kg, in platforma cand vrei sa o inregistrezi este nevoie de asigurare, cine ofera aceasta asigurare deoarece multi cer certifact de inregistrare de AACR, ore de zbor pentru a fi asigurat, training. Dar eu abia am cumparat drona si :
    – ca sa fac training am nevoie sa drona sa fie inregistrata la AACR;
    – pentru a fi inregistrata am nevoie de asigurare pentru ca are peste 20 kg;
    – pentru a fi asigurat am nevoie de certificat de identificare, licenta de operare drone si ore de zbor. Cand eu abia am cumparat drona.
    Care sunt pasi pentru a putea pilota o drona de erbicidat de 40 kg masa maxima la decolare???
    Va multumesc!

    1. Sfatul meu ar fi să sunați direct la AACR și să cereți clarificări, vă rugăm apoi să ni le transmiteți și aici, poate mai sunt persoane în situația dvs. Mulțumim!

  12. Salut, am un DJI Mavic Mini <250 grame (inregistrata), si vreau sa zbor sub 120m, in zona Constanta care apare toata rosie … practic nu pot zbura si filma in regim OPEN fara aprobare?

  13. Am dat azi testarea pentru A1A3. Nu pot sa zic ca am invatat “ca la scoala”, insa am parcurs PDF-ul A1A3-training-lb-romana.pdf (41 pag). Desi la inceputul testului trebuie sa declari ca ai camera video / microfon pe device-ul de pe care dai examenul, se pare ca nu sunt folosite.
    Ai 1h la dispozitie pentru cele 40 de intrebari, insa e suficient. Asa ca sunt perfect legal in acest moment 🙂
    Ieri cand mi-am facut contul nu-mi aparea optiunea de examinare, insa dupa cateva ore s-a activat. Nu stiu daca faptul ca am accesat pagina cu “materiale de training” (https://rpas.ro/dox) a activat examinarea doar pt mine, sau pur si simplu a devenit general disponibila pe site chiar ieri seara.
    Mai stau cateva zile si dau si A2. Multa bafta!

  14. Am dat si eu acum examenul insa nu imi spune nimic de genul admis / respins (am luat 29/40 puncte). Insa nu este conform Procedurii pentru certificarea pilotilor la distanta publicata in decizia 583/20.12.2020 unde sunt specificati cu totul alti pasi. Ma intreb daca nu cumva chestia asta e doar de evaluare, examenul oficial dandu-se conform procedurii.

  15. Am sesizat la CAA ca-s inversate numele si prenumele pe certificate, se vede si pe certificatul din articol. First Name trebuie sa fie Dragos-Nicusor. Am sesizat si ca trebuie sa fie 250g nu 250gr=16g. Au zis ca se va corecta..

  16. Buna seara,
    M am pregatit si eu intens din materialul de training A1A3 dar nu am reusit sa obtin mai mult de 28 de puncte!!!stie cineva care este punctajul care trebuie obtinut pentru promovare ??
    In chestionarul de examen am regasit intrebari care nu isi au raspunsul in materialul de training care este disponibil pe site!!!oare ma poate indruma cineva spre alt material de training pentru a putea promova cele 2 examene??
    Cosmin

  17. Pentru A2 e nevoie de minim 22 de puncte. Din pacate unele intrebari nu se afla in bibliografie dar multe sunt de logica.

  18. Salve, am promovat ambele examene. Numai pentru a clarifica, va rog: la categoria OPEN, zborul în București este INTERZIS, corect?

    Drona intra in categ. A2 (DJI Mavic Air 2).

    Întreb pentru că există multe terenuri virane ce nu se găsesc în vecinătatea unor obiective militare/“strategice”.

    Multumesc.

      1. Salut! Cred că să înveți/parcurgi materialele de training e mai indicat. Până la urmă pilotarea dronelor e o chestiune care ține și de siguranța oamenilor din jurul nostru, așa că buna stăpânire a cunoștințelor & comportamentul de zbor responsabil sunt foarte importante.

  19. Salut,

    Mersi de articol!
    Sa inteleg ca tu ai aviz de la MApN pentru toate zonele montane unde ai filmat sau vei filma?
    Vreau sa filmez si eu cand merg pe trasee si mi se pare absurd sa cer pt fiecare zona. Unde mai pui ca dureaza si 10 zile, daca e corecta cererea.
    Tocmai mi-am luat un Mavic Air 2.

    1. Salut!

      Avizul de la MApN se poate cere pentru o perioadă mai lungă de timp. Poți face cereri pentru suprafețe extinse din munți (de ex. Munții Făgăraș) pe un interval de câteva luni, menționând în cerere că vei face mai multe zboruri pentru fotografiere/filmare aeriană. Oamenii de la secțiunea de Survol/Drone cu care am discutat pe e-mail/telefonic de la ei sunt înțelegători și răspund pe cât se poate de rapid.

      Repet, eu unul mă aștept ca această procedură să fie actualizată și scoasă în perioada următoare.

      Felicitări pt. achiziție, Mavic Air 2 e o super dronă, mi-a plăcut mult!

      1. Mersi mult de raspuns!
        Si da, asta am auzit si eu, ca o sa scoata necesitate avizelor si vor pune la dispozitie o harta cu zonele unde ai sau nu voie sa filmezi.

  20. Salut,
    Ma pregatesc pentru primul zbor cu o drona mai serioasa. Pana acum am zburat doar cu jucarii. Am inregistrat-o si am obtinut certificarile pentru A1+A3 si A2 (drona are 765g). Acum incerc sa gasesc un loc cat mai aproape de casa si sigur pentru a o ridica pentru prima data. Sunt din Sibiu si daca ma uit pe harta pusa la dispozitie de ROMATSA (UAS geographical zones) vad ca deasupra Sibiului este un dreptunghi rosu cu laturile de 33 km si 20 km. Ma obisnuisem cu ideea ca va trebui sa ma deplasez minimum 20 km de casa pentru a putea zbura cu drona. Apoi am gasit aici pe blog link-ul catre DJI Geo Zone Map. Aici zona restrictionata de deasupra Sibiului este mult mai mica. Sa inteleg ca dreptungiul rosu din harta ROMATSA este orientativ si de fapt conturul real al zonei restrictionate este altul ? Pot sa ma bazez pe harta DJI si sa zbor mai aproape de casa ?

    1. Salut!

      Așa cum am zis, zonele DJI coincid uneori cu cele ROMATSA, dar cele de la ROMATSA trebuie respectate. Zona de la Sibiu e așa din cauza aeroportului. Ai putea eventual să suni la centrul de operațiuni aeriene al armatei – (021) 315 01 05 și să ceri punctual aprobare de zbor. Ea să de pe loc, pe un anumit interval de timp. Nu zic că asta e soluția, dar cred că merită încercată.

      1. Mersi ! Ce fel de informatii ar trebui pregatite inainte de a suna. Au nevoie de coordonatele locatiei intr-un anumit format ?

  21. Va salut
    Pe site-ul rpas.ro se gaseseste cursul „Materiale de training” pt examenul A1-A3 ;dar este insuficient ,in chestionar sunt multe intrebari ce nu sunt in curs ! Stiti cumva ce mai trebuie citit ?

  22. Cine stie care e diferenta de viteza a vintului la inaltimea de 100m in loc deschis? Intrebare de pe grila

  23. Cele doua harti, DJI si ROMATSA, sunt diferite.
    Cred ca trebue studiata si harta ROMATSA inainte de a zbura.

  24. testul pentru categoria A2 este total diferit de materialele care le ofera autoritatile, nu le pot gasi raspunsul

  25. Am o drona Mavic Air (greutate 430g) si am reusit sa iau certificarea A1/A3, examenul a avut intrebari si din materialele pentru certificarea A2… curios.
    Examenul A1/A3 a fost destul de clar, majoritatea intrebarilor regasindu-se in materialele de training. Am raspuns corect la 34 intrebari din 40, minim este 30 din 40 adica 75%.
    Certificatul de poate descarca apoi in format pdf.

    Acum ma pregatesc pentru examenul A2.

    Intrebarea este urmatoarea: Avand toate certificarile categoriei deschise A1/A2/A3 pot zbura in oras (Bucuresti de exemplu) cerand aviz operational de la AACR , bineinteles respectand zonele restrictionate(langa aeroport, baze militare)?

    Practic, avand drona sub 500g, in ce conditii pot zbura in oras cu toate certificarile A1/A2/A3 obtinute?

    Multumesc si felicitari pentru articol.

    1. Nu poți zbura în București, vezi chiar pe harta Romatsa (e în articol) că e zonă de zbor interzisă. Poți zbura acolo unde nu sunt restricții, urmărind harta aceea. Ai detalii despre fiecare zonă în parte. Acolo sunt și zone de exerciții militare unde apar restricții, dar dacă dai click pe ele afli că sunt pentru zboruri la peste 120m. Iar zborul cu drona este permis până în 120m, deci e ok și în câteva din acele zone.

      1. Practic se poate zbura în București, doar în afara acelor zone, cu certificare A2 la categoria specific de exemplu?

  26. Am sunat astăzi la ministerul apărării și la autoritatea aeronautica și am înțeles următoarele :

    – pentru zboruri (foto și video) în Zonele Restricționate (București de exemplu) se va opera doar în categoria specific
    – pașii sunt următorii :
    Se trimite mail către Ministerul Apărării
    Pașii de urmat pentru obținerea avizului M.Ap.N. sunt următorii:

    Completarea de către solicitant a formularului-tip disponibil aici;
    Transmiterea formularului completat la adresa de e-mail aerofoto@mapn.ro, respectând termenul de adresare prevăzut în H.G. 912/2010;
    În cazul în care cererea este incompletă, solicitanții vor fi informați cu privire la necesitatea revizuirii acesteia, iar termenul pentru eliberarea avizului va curge din momentul primirii unei cereri complete.
    Eliberarea avizului și transmiterea acestuia către solicitant. Avizul este valabil cu respectarea condițiilor prezentate aici;
    Avizul poate fi eliberat pentru un zbor, o serie de zboruri sau pentru perioade determinate de timp.

    Se primește răspunsul de la MAPN și cu el de merge la Autoritatea Aeronautica care dă un aviz și cu acela înapoi la MAPN care dă autorizația finală.

    Durata primirii răspunsului de la MAPN este de 10 zile lucrătoare, la Autoritatea Aeronautica nu știu cât ar dura.

    Dacă aveți completări sunt binevenite… Sperăm să se simplifice procedura totuși…

    1. sa inteleg ca MApN ul spune ca pentru zboruri (foto și video) în Zonele OPEN nu este nevoie de aviz de la ei conform H.G. 912/2010 art 4 aln f ?

  27. Intenționez să zbor în categoria Specific, în zona LRR3 București și am dat mail la AACR, am sunat și la MAPN, tot nu am o imagine clară a pașilor care trebuiesc făcuți… Iată ce răspuns am primit de la AACR:

    “Autorizatia de filmare/fotografiere aeriana se obtine de la MApN (telefon 021/3150105). Tot MAPN-ul emite si aprobarea pentru zborul in LRR3.

    Pentru a obtine o autorizatie operationala in categoria specifică sau un LUC este necesar sa transmiteti la AACR urmatoarele:

    – manual de operațiuni conform AMC1 UAS.SPEC.030(3)(e);
    – o evaluare de risc confor art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 2019/947 (https://www.easa.eur…) 2019-945).pdf).”

    De la MAPN știu că trebuie să completez și să urmez acești pași :

    Pașii de urmat pentru obținerea avizului M.Ap.N. sunt următorii:

    Completarea de către solicitant a formularului-tip disponibil aici;
    Transmiterea formularului completat la adresa de e-mail aerofoto@mapn.ro, respectând termenul de adresare prevăzut în H.G. 912/2010;
    În cazul în care cererea este incompletă, solicitanții vor fi informați cu privire la necesitatea revizuirii acesteia, iar termenul pentru eliberarea avizului va curge din momentul primirii unei cereri complete.
    Eliberarea avizului și transmiterea acestuia către solicitant. Avizul este valabil cu respectarea condițiilor prezentate aici;
    Avizul poate fi eliberat pentru un zbor, o serie de zboruri sau pentru perioade determinate de timp.

    Cei care ați depus aceste formulare, ne puteți oferi mai multe detalii despre modul de completare?

    Poate cumva acționând împreună putem “sparge” această stufoasă birocrație de obținere a unei amărâte de autorizații de zbor.

  28. Va salut
    atunci cand se zboara in A2-A3 cu drona sub 2kg sai din clasa C2 , ce trebuie raportat la M.Ap.N.? Daca cer coordonate de ujnde i le dau ?
    Merci mult . cu stima Dan

  29. Buna ziua! Incerc sa parcurg materialele bibliografice asociate pregatirii pentru obtinerea certificatului de pilot UAS. Ma puteti lamuri ce este ,,o evaluare medicala in termen de valabilitate,, necesara unui pilot la distanta si de unde se poate obtine?
    Multumesc!

  30. În materialul pentru A2 scrie “În atmosferă, atât temperatura, cât și presiunea scad odată cu altitudinea”. Temperatura nu creste odata cu scaderea altitudinii?

    1. In general da! Insa in sezonul de iarna, in depresiuni sau culoarele de vale, pentru anumite intervale de timp, temperaturile tind sa evolueze invers. Fenomenul se numeste inversiune termica si este generat de cantonarea maselor de aer reci, mai grele, pe fundul formelor de relief concave.

  31. Buna ziua!
    Stie cineva daca pentru o drona mai mica de 2kg, este nevoie de asigurare pentru a te putea inregistra?
    Multumesc frumos!

  32. Va salut
    atunci cand se zboara in A2-A3 cu drona sub 2kg sai din clasa C2 , ce trebuie raportat la M.Ap.N.? Daca cer coordonate de unde i le dau ?
    Merci mult . cu stima Dan

  33. Salut,
    unde gasesc niste documentatie pentru baterii LI-PO?
    Sunt niste intrebari f specifice in examenul pentru A2
    Si daca stiti si alte materiale de training in fara de ala de pe site.
    Multumesc

  34. Buna seara. In cat timp apare in cont la rubrica Certificarile mele, certificatul – obtinut in urma evaluarii ?

  35. Salut exista în mediu de învațăre cu răspunsul corect la întrebări ,nu îmi dau seama unde greșesc și este greu sa ghicesc ,din materialul de instruire nu am toate raspunsurile

  36. Salut ai reusit sa dai de alte materiale informative pentru a te lamuri ca nici eu nu gasesc nimic, daca reusesti anunt-ma si pe mine. Nici in bibliografie nuam reusit sa gasesc mai nimic asa cum sugera cineva mai sus.

  37. Unde putem sa ne documentam mai exact pentru ca 50% din intrebarile la test nu au legatura cu documentatia

  38. Salut !
    Daca doresc sa zbor in afara poligoanelor dar la altitudini peste 120 de metri si peste intravilane , cum procedez ? Ce autorizatie imi trebuie ?

  39. Va salut
    Va rog o informatie ,daca am avizulaerofoto de la mapn pe o anumita zona , mai e necesar sa sun la ei ori de cate ori ridic drona :
    cu stima dan

  40. PROBLEME cu păstrarea căsuțelor bifate la întrebările de la examen!!!
    Nu știu dacă vouă vi s-a întâmplat dar , după ce am terminat de bifat întrebările și am verificat, din nou, răspunsurile am constatat în destule cazuri că aveam schimbate căsuțele bifate de mine inițial. Ca să nu mai zic, că dacă nu ești ff atent, când dat click pe următoarea întrebare e posibil să-ți sară peste vre-o întrebare.
    Vouă nu vi s-a întâmplat?

  41. Salut. Pentru o drona sub 250g, se poate zbura sub 120m în intravilan Saftica, Ilfov? Pe harta romatsa e toată acea bula roșie care nu îmi e clar ce condiții de zbor are. E zona open sau nu? Îmi trebuie aprobare de la mapn sau ba? (nu am încă drona, dar dacă o iau cadou vreau sa aflu înainte dacă trebuie sa ma duc în afara zonei ca să o pot ridica). Multumesc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *