Legislația dronelor (2021): Înregistrare, clasificare, reguli de zbor

Începând cu 31 Decembrie 2020 au intrat în vigoare la în România și la nivelul Uniunii Europene noile norme legale în ce privește dronele, înregistrarea lor și zborul cu ele. Se pune astfel în aplicare o bază legală pregătită de acum aproape doi ani (completarea adusă de regulamentul UE nr. 2019/497), care va sta la baza modului în care va evolua zborul cu aeronave fără pilot la bord în următorii ani. Acesta prevede modificări în 2 pași: până în 2023 și după 2023, când chiar producătorii de drone vor fi nevoiți să ia în calcul noile criterii de clasificare a lor. Pe lângă acest lucru, veștile care vin de peste ocean ne anunță și că în viitor toate dronele ar putea avea un sistem „transponder”, similar cu cele de pe avioane, care să anunțe în timp real poziția aeronavei, pentru a preîntâmpina anumite accidente.

Care sunt principalele prevederi din noua legislație

  1. Dronele se împart acum în 3 categorii, în funcție de greutate: sub 250g, între 250g și 2kg, între 2 și 25kg. Din 2023 ele, dronele vor fi clasificate de la C0 la C4, diferențierea făcându-se tot în funcție de greutate.
  2. Toate dronele trebuie înregistrare în platforma AACR. Înregistrarea este gratuită, nu este necesară pentru dronele de jucărie. Pentru dronele mai grele de 250 de grame este necesară obținerea unui atestat în urma parcurgerii unei bibliografii online. Și acesta se obține tot gratuit.
  3. Există 3 categorii de zboruri: OPEN, SPECIFIC și CERTIFIED. OPEN – zbor în zonele declarate „deschise”, fără aprobări suplimentare. Aici există 3 subcategorii: A1, A2 și A3, corelate cu greutatea dronei. SPECIFIC – zbor în zonele restricționate, cu aprobare de la AACR. CERTIFIED – operațiuni de mare risc, drone tip taxi, drone de transport etc.

Înregistrarea dronelor în platforma RPAS/AACR

Înregistrarea se face online și gratuit pe această platformă. Întâi te înregistrezi pe tine ca proprietar de dronă, persoană fizică sau juridică, iar apoi înregistrezi drona sau dronele pe care le deții. Vei primi un cod unic pe care trebuie să îl printezi și să îl afișezi pe dronă într-un loc vizibil: scris negru pe alb, font ARIAL, dimensiune minim 14pt.

Această înregistrare este suficientă pentru zborul în zonele OPEN. Pentru zboruri în zonele SPECIFIC, cu risc ridicat de operare, „AACR poate solicita certificarea UAS […] aeronavele fără pilot la bord se vor înmatricula în conformitate cu procedura AACR.” Astfel, pentru fiecare zbor într-o zonă restricționată este necesară obținerea unei aprobări de la AACR, informații suplimentare obținându-se în urma cererii trimise pe adresa drone@caa.ro.

Obținerea atestatului de pilot de drone

În platforma RPAS/AACR vei găsi secțiunea Pilot UAS unde îți sunt oferite materiale de training pe care trebuie să le parcurgi ca să poți obține atestatul. Reamintesc că ai nevoie de acest atestat pentru a pilota drone mai grele de 250 de grame (DJI Mavic, Phantom etc.). Bibliografia cuprinde regulamentul de zbor din care am extras informațiile din acest articol, dar și alte norme de aplicare a acestuia. Sunt informații de bază, utile zborurilor cu drona în condiții de siguranță, dar și câteva detalii specifice aviației, care pot fi aplicate și în domeniul UAS.

Există 2 etape în obținerea acestui atestat:

  1. Finalizarea instruirii online pentru subcategoriile A1/A3: se completează această declarație, se trimite pe adresa examinarepilotiUAS@caa.ro., iar apoi vei fi programat pentru un examen online. După trecerea acestui examen poți trece la următorul pas.
  2. Obținerea certificatului de pilot la distanță pentru A2: se completează această declarație și se trimite (împreună cu dovada obținută în urma instruirii pentru A1/A3) la aceeași adresă de mail.

Care este diferența între atestatele pentru subcategoriile OPEN A1/A3 și A2?

  • Obținerea atestatului A1/A3 îți permite să zbori drone cu o greutate până în 500 de grame, în zonele OPEN A1 și A3, așa cum sunt prezentate în tabelul de mai jos.
  • Obținerea atestatului suplimentar A2 este necesar dacă vrei să zbori cu o dronă cu o greutate între 500g și 2kg și în zonele rezidențiale/urbane din spațiul OPEN. Atestatul pentru A2 nu se poate obținere fără finalizarea instruirii (examen) la A1/A3.

Mai departe de acest pas nu am detalii, urmează să fac și eu procedura și voi reveni cu informații suplimentare după obținerea atestatului. Apropo, el va arăta ca cele de aici.

Recomandarea AACR este ca fiecare pilot să își facă o evidență proprie a zborurilor și a timpilor de zbor. Experiența înregistrată aici și acumulată ar putea fi folosită pe viitor în vederea solicitării de aprobări pentru zone din categoria SPECIFIC, în orașe, de exemplu. Documentul poate fi descărcat de aici.

Clasificarea dronelor și a scenariilor de zbor

Aici treaba este destul de simplă. Dronele se clasifică în funcție de greutate, așa cum veți vedea în tabelul de mai jos publicat de AACR în ghidul de training A1/A3. Indiferent de greutatea lor, toate dronele trebuie înregistrare în platforma RPAS/AACR. Pentru pilotarea unor drone mai grele de 250 de grame este necesară obținerea atestatului de care spuneam mai sus. O variantă de dronă cu o greutate sub 250 de grame în acest moment este DJI Mini 2.

În funcție de greutatea fiecărei drone, există categorii operaționale (scenarii de zbor) în care ele pot zbura. O dronă sub 250 de grame poate zbura în toate subcategoriile, pe când una de peste 500 de grame doar în A2 și A3.

Principalele drone de pe piață din acest moment pot zbura astfel în categoria OPEN:

Zonele și condițiile de zbor: OPEN și SPECIFIC

Diferența între ele este simplă: OPEN – poți zbura fără aprobări suplimentare, SPECIFIC – sunt necesare aprobări/evaluări suplimentare de la AACR. Înainte de a continua discuția, consultă această hartă unde sunt prevăzute zonele restricționate din țara noastră. Harta este similară cu cea de la DJI – Geo Zone Map.

Legendă: ROȘU – Culoare de zbor din preajma aeroporturilor , MOV/GALBEN – Zone delimitate de armată, obiective strategice, zone de exerciții militare

Pe linkul hărții găsiți detalii despre fiecare zonă în parte. Dacă este trecută înălțimea de 120m ca limită inferioară, atunci zborul în categoria OPEN este permis, fără să fie restricționat. Zonele mari colorate MOV sunt zone în care au loc și exerciții militare. Multe dintre ele au restricții de la 120m în sus, dar fiecare are specificul ei.

Exemplu: zona RZ2033 (MOV) cuprinde munți din Carpații Orientali și are ca limită inferioară setată înălțimea de 120m AGL (Above Ground Level). Asta înseamnă că zborul la înălțime de sub 120m, așa cum e reglementat în categoria OPEN, este permis. Zborul la o înălțime mai mare de 120m ar intra în categoria SPECIFIC și atunci sunt necesare aprobări suplimentare.

Pentru o siguranță suplimentară, puteți în continuare apela Centrul de Operațiuni Aeriene (ROAF) – 021 315 01 05 și afla dacă este sau nu permis zborul în acea zonă.

Zborul în zonele OPEN

Zonele OPEN sunt toate în afara poligoanelor/cercurilor din harta de mai sus. În aceste zone poți zbura fără să ai nevoie de nicio aprobare, respectând regulile de bază: nu la o altitudine mai mare de 120 de metri, nu în afara razei vizuale, nu peste mulțimi de oameni. Se aplică regula „1 la 1”, astfel că dacă zbori la o altitudine de 70 de metri, nu trebuie să te apropii la o distanță mai mică de 70 de metri de oameni, vehicule, clădiri.

Categoria OPEN cuprinde subcategoriile A1, A2 și A3, în funcție de greutatea dronei, conform tabelului prezentat mai sus.

Suplimentar, dronelor mai mici de 250 de grame le este permis (dar NU este recomandat) zborul peste oameni (nu mulțimi). „Sunt permise operațiuni în apropierea persoanelor izolate. Survolarea persoanelor neimplicate trebuie evitată pe cât posibil, în timp ce survolarea mulțimilor de oameni este STRICT interzisă.”

Exemplu: condiții de zbor în categoria OPEN, subcategoria A2

Zborul în zonele OPEN A1/A2 este permis în toate zonele care nu sunt restricționate, deci și în anumite locuri intravilane/urbane, lucru interzis până acum.

„În cazul operațiunilor UAS din categoria „deschise” operatorul nu mai are obligația legală de a solicita AACR autorizarea zborurilor sub înălțimea minimă de siguranță, în condițiile în care acestea se desfășoară în afara zonelor de spațiu aerian restricționate.” (sursa)

Chiar dacă zborul în anumite orașe/sate este permis, responsabilitatea revine fiecăruia dintre noi, iar siguranța trebuie să fie pe primul loc.

În ce privește avizul MApN pentru activități de fotografiere/filmare de la înălțime, încă nu a fost publicat niciun document care să anuleze necesitatea lui. În viitor, acest aviz ar putea fi necesar doar pentru zborul în zonele restricționate.

Zborul în zonele SPECIFIC

Aici intră zborurile în zonele restricționate. Vorbim de orașe unde spațiul aerian nu e deschis (cum ar fi Bucureștiul) sau alte astfel de zone. Pentru a putea zbura în aceste zone este necesară o aprobare de la AACR, iar pentru acest lucru trebuie trimisă o cerere cu cel puțin două zile lucrătoare înainte de data planificată pentru activitate.

În plus, va exista posibilitatea solicitării AACR o evaluare care poate acorda, în diferite grade, privilegiul de a vă autoevalua riscul operării dronei și de a-l autoriza. Pe scurt, înțeleg că în timp se pot obține diverse certificări care să faciliteze aprobarea zborurilor în zone restricționate.

Responsabilitatea fiecăruia dintre noi

Legislația nouă clarifică anumite lucruri și vine în ajutorul nostru, al celor pasionați de zborul cu drona, de fotografia și filmarea aeriană. E un lucru mult așteptat de întreaga comunitate a „droniștilor”. Acum e rândul fiecăruia dintre noi să dea dovadă de responsabilitate și să respecte întocmai prevederile legale. Rolul lor e să preîntâmpine anumite evenimente neplăcute și să ofere un mediu sigur pentru noi toți.

Acești trei ani care urmează vor conta semnificativ în modul în care va evolua industria dronelor. Autoritățile americane au anunțat deja că în viitor producătorii de drone vor trebui să introducă sisteme tip „transponder” pentru a reduce și mai mult riscul accidentelor. Era de așteptat acest lucru. Așteptăm să vedem răspunsul producătorilor în această privință și cum se vor transpune noile cerințe și în prețul produselor.

Informații suplimentare

Dacă aveți întrebări suplimentare, mă voi documenta și voi reveni cu răspunsuri în comentarii.

Zboruri în siguranță și fotografii aeriene frumoase!

23 comments
  1. de remarcat pe harta DJI faptul ca avem unitati militare moarte, ele nu se regasesc si pe harta romatsa – care dupa bunul plac romanesc “indreptat” bine anumite zone.
    Nu vad pe aceasta harta zonele “liber” la defrisare din Carpati .

    1. Nu știu dacă este bine sau nu, sau ce avantaj am eu ca dau un examen cu ei pentru a pilota mai apoi o drona destul de sigură… Cred că este doar un început de ceva mai grav. Sunt bețe în roate, atâta tot. Și poate îi ajută doar pe ei să te identifice în caz că faci o tâmpenie în care ți se găsește drona fizic. Dji oricum a început să includă pe drone protocoale cât mai sigure și pentru întâlnirile cu alte aeronave, plus limitarea de altitudine automată gen cum e în Cluj că mai sus de 60 m nu o poți ridica nici cu slujbe. Mai sunt și cazurile în care sunt atât de multe interferențe că mai bine te lași să o mai zbori de teama sa nu îți complice viața…. Hai să ne cumpărăm și un aspirator robot și să facem test online de pilot pentru aspirator…pe bune… Și vechea înregistrare pe bani era doar o chestie pentru care statul doar făcea niște bani pe urma ta. Nu știu, eu nu o văd chiar corectă chestia asta. Oricum în munți o să te poti juca cu ele liniștit. Nu se apreciază evoluția, faptul că acum avem imagini superbe si din tara asta, ci doar hârțoage, înregistrări ce nu au nici o legătură cu activitatea în sine…

  2. Buna ziua. Am citit si va mtumesc pentru material. Din ceea ce inteleg, un aviz de la MAPN este necesar deci pentru orice zbor, indiferent de conditii. Se obtine greu acest aviz? Multumesc!

    1. Bună ziua! Avizul a fost necesar dintotdeauna. Am scris despre el acum pentru că în acest moment nu există niciun document care să anuleze această procedură, dar probabil va fi emis în perioada următoare.

  3. Salut! Multumim mult pentru sinteza noii legislatii. Am o nedumerire. Cum pot inregistra dronele companiei pe persoana juridica? Urmand ca apoi opertatorii sa fie imputerniciti in vederea utilizarii acestora.

    Multumesc frumos!

    1. Salut! În platformă te poți înregistra ca persoană juridică. Apoi înregistrezi drona. Iar fiecare pilot trebuie și el ulterior să se înregistreze individual și să obțină atestatul.

      1. Multumesc pentru raspuns! Din pacare nu te poti autentifica in platforma ca persoana juridica fara a trece prin inregistrarea persoanei fizice. Ceea ce nu este in regula. Am discutat cu ei la telefon si urmeasa sa primesc o rezolutie. O sa revin aici cu detalii in cazul in care sunt interesati si altii.

        Imputernicirea de utilizare a dronelor unei persoane juridice este una interna si nu se realizeaza prin intermediul autoritatii, doar ca fiecare pilot trebuie sa detina un cont pe platforma si sa urmeze mediul de invatare si sa absolve examenul pentru a corespunde cerintelor noii legislatii.

        Dronele nu se inregistreaza la pilotii afiliati persoanei juridice ci direct in contul persoanei juridice din platforma.

        Sper ca am adus un plus de informatii.

        Noroc!

  4. Momentan nu se gaseste nici un material de studiu pe rpas.ro
    Stii cumva cand vor fi disponibile ele?

    1. Nu sunt vizibile de pe telefon. Probabil e o problema a site-ului. Am remarcat si eu asta cand mi-am facut contul, insa de pe pc sunt ok.

  5. Foarte util articolul!

    Astept cu interes feedback-ul dupa parcurgerea pasilor pentru obtinerea atestatului. Planuiesc si eu, de ceva vreme, sa cumpar o drona.

  6. Cu un DJI Mini 2 inregistrat pe rpas.ro, tot trebuie aviz mapn pentru a fotografia / filma orice? Chiar se aplica chestia asta sau majoritatea o ignora? Daca imi iau o drona sub 250g sa-mi filmez drumetiile pe munte, plimbarile cu motorul, etc, trebuie sa anunt mapn ul de fiecare data? Ce se intampla daca nu fac asta?

    1. Avizul MApN figurează ca procedură, dar procedura nu a fost actualizată conform noilor prevederi europene. Mă aștept să se întâmple acest lucru în viitor. Dacă zbori cu o dronă sub 250g în spațiul OPEN, nu trebuie să anunți nicăieri ridicarea ei. Aceea e doar o recomandare în situațiile în care zborul e în zone din categoria celor unde sunt restricții la altitudini mari, precum cele de exerciții militare, așa cum am menționat în articol.

  7. Revin cu informatii. Am reusit sa vorbesc azi la AACR si am aflat ca:
    1. Testarea va fi disponibila in 3-4 zile. Practic va aparea un formular in meniu de genul “Testare piloti” care va contine informatiile necesare.
    2. Certificatul medical nu este necesar pentru testare si nu va fi necesare nici pentru zborurile in categoria OPEN.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *